Maatwerk Escape Game

In opdracht van het Cruquius Museum in Hoofddorp heb ik  samen met een aantal jongeren uit de Haarlemmermeer een Escape Game ontworpen, speciaal gericht op jongeren vanaf 14 jaar.
Dit op maat gemaakte spel biedt een unieke en interactieve ervaring om de boeiende verhalen van het museum op een speelse manier te ontdekken. Het spel is ontwikkeld voor jongeren maar ook mede ontwikkeld door jongeren.

De jongeren hebben een actieve rol gehad bij de ontwikkeling van dit spel. In drie testgroepen is het spel uitgebreid getest en hebben de jongeren een groot aandeel gehad bij de ontwikkeling van het spel.

Bij het ontwikkelen van dit concept zijn wij uitgegaan van de volgende uitgangspunten:
-Het hoofddoel is leren en entertainment voor 14+ jarige leerlingen voortgezet onderwijs
-Het spel moet een gave en opvallende uitstraling hebben
-Het spel moet zeer duurzaam zijn en bijna niet kapot kunnen
-Het spel is volledig op maat gemaakt, 100% uniek
-Het personeel/vrijwilligers kunnen het spel eenvoudig begeleiden
-Eventueel drukwerk in de koffer moet vervangbaar zijn bij elke nieuwe ronde
-Elke spel is geschikt voor 3 tot 6 personen
-Thema van de game is droogmaking van de Haarlemmermeer

De Escape Game van Cruquius
Kraak als eerste alle kluizen en zorg ervoor dat de grootste stoommachine ter wereld, het
Crucquius gemaal, in werking wordt gezet.

 

Hoe werkt het?

Op de tafel staan vier kluizen, elk uitgerust met een cijferslot. Om de codes van deze sloten te verkrijgen, los je opdrachten, puzzels en sommen op. De aanwijzingen voor deze uitdagingen zijn verspreid door het museum.

Voordat je aan een spel begint, scan je de QR-code op de bovenkant van de kluis. Via vier video’s vertelt een acteur het verhaal van het Cruquius Museum. Na elke video ontvang je uitleg over de bijbehorende opdracht. Heb je de opdracht succesvol afgerond, dan krijg je een viercijferige code waarmee je de volgende kluis kunt openen.

Het doel van het spel is om alle vier kluizen te kraken en uiteindelijk de code van de machinekamer te bemachtigen. Hiermee kun je het indrukwekkende gemaal in werking zetten.

De moeilijkheidsgraad van de opdrachten neemt geleidelijk toe. We starten eenvoudig om snel een gevoel van succes te ervaren, maar de uitdagingen worden steeds ingewikkelder.

Het Ontwikkelproces in Vijf Fases

Een sterk concept begint met een goed doordacht verhaal. Dit moet niet alleen zorgvuldig worden uitgewerkt, maar ook aangevuld met creatieve en uitdagende puzzels. Bovendien is uitgebreid testen essentieel om alles soepel te laten verlopen. Hieronder staan de vijf fases van het maakproces beschreven.

Fase 1: Vooronderzoek – Interviewen, onderzoeken en verdiepen
In deze fase dompel ik mij volledig onder in de verhalen van het museum. Door interviews met vrijwilligers en onderzoek naar de geschiedenis van het museum en het gemaal verzamel ik waardevolle informatie. Deze vormt de basis voor de ontwikkeling van het spel.

Fase 2: Ontwerpen
Op basis van de inzichten uit het vooronderzoek maak ik een schets van de rekensommen, puzzels en verhaallijnen. Dit vormt de blauwdruk voor het spel. Tijdens de testfases worden deze spellen voorgelegd aan de jongeren die op hun beurt feedback mogen geven. Deze feedback wordt gebruikt in het aanpassen en versterken van de spellen en puzzels.

Fase 3: Creëren
De eerste ideeën worden gepresenteerd. Na goedkeuring gaat een team van specialisten aan de slag met het ontwikkelen van de puzzels, sommen en verhaallijnen.

Fase 4: Uitproberen en testen
De eerste versies van het spel worden getest bij de doelgroep.  Hierbij letten we op zaken zoals speelduur, moeilijkheidsgraad, afwisseling en betrokkenheid van de deelnemers. Ook wordt beoordeeld of het spel spannend is en of de tijdsdruk voelbaar is. Dit helpt om eventuele verbeterpunten te identificeren. In totaal zijn er drie testmomenten door drie verschillende testgroepen jongeren.

Fase 5: Evalueren
Na iedere testgroep evalueren we de resultaten. Iedere keer worden er aanpassingen gedaan op basis van de feedback van de jongeren.

 

Deze Escape Game is mede mogelijk gemaakt door een intensieve samenwerking met de jongeren uit de Haarlemmermeer, het Cruquius museum en financiële steun van de gemeente Haarlemmermeer.